Extra vragen Johan: Beantwoord

Bijlage;

* Kun je omschrijven in wat voor omgeving je bent opgegroeid?

In een veilige gezellige gezinssituatie met 3 broers en een zusje.

Met liefdevolle ouders die er altijd voor me waren.

* Hoe zag je leven eruit voor het pesten?

Ik was een vrolijke jongen die oog had voor anderen en die genoot van het leven.

* Hoe zou je jezelf beschrijven als kind voor het pesten?

Een aardige sociale jongen

* Kan je voorbeelden geven wanneer en waar het pesten in begonnen?

Het pesten begon op de basis school door mijn onzekerheid over mijn overgewicht.

* Waarom denk je dat je gepest werd?

Ik was erg gevoelig voor commentaar en of grapjes over mijn overgewicht

* Wie waren de pesters en wat deden ze precies?

Klasgenoten die het voorral met woorden deden later op het voortgezette begon het ook verder te gaan door in een groepje mij te proberen in elkaar te slaan.

* Kun je een moment beschrijven hoe jij reageerde op het pesten?

Uiteindelijk ben ik van me af gaan slaan en kon het hiermee stoppen, tenminste op de man af was het over maar achter mijn rug om ging het stiekem verder en verder

* Hoe zou je jezelf beschrijven als kind toen je gepest werd

Erg onzeker en behoorlijk eenzaam en iemand met een zeer kort lontje.

* -Hoe heeft dit jou veranderd?

* Ik ben tot mijn veertigste erg onzeker geweest over mij als persoon, ik kon soms heel scherp reageren en bleek van het ene op het andere moment bijna te kunnen ontploffen en was dan ook zeer onredelijk.. ondertussen kwam mijn ware aard af en toe ook boven. Dit was een strijd tussen twee persoonlijkheden de ene onzeker en met een kort lontje en de ander die zo graag zijn leven wilde oppakken en voluit wilde genieten van wat het leven hem te bieden had.

* Waaraan denk je als eerste aan terug als je aan het pesten denkt?

De eenzaamheid die ik in die tijd voelde, dat was het ergste. Er gewoon niet bij mogen horen om wie je bent. Maar je moest mee met de anderen in een bepaalde verwachtingspatroon. Dit heb ik ook nooit meer goed kunnen verdragen, leven volgens allemaal regeltjes,

Ook willen wij met de personages naar verschillende locaties gaan. Dat kunnen locaties zijn waar je gelukkig voelt, waar je altijd tot rust komt of even gaat nadenken of locaties waar je geen fijne herinneringen aan hebt maar door er naar toe te gaan het een plek kan geven.

Zijn er locaties die direct bij jou binnen schieten die veel voor jou hebben gedaan of betekend hebben? Zou je ons deze locaties kunnen beschrijven?

Ik ben in mijn jaren na de schoolperiode heel veel naar de zee geweest. Ik kon uren op een pier staan een stukje de zee in terwijl het zeewater opspatte en de zoute zeesmaak op mijn lippen zat. Ik heb het daar uitgeschreeuwd naar God en veel gehuild. Maar altijd werd ik daar weer rustig.

Ook mag ik graag uren door het bos dwalen het liefst niet op de paden maar juist dwars door de natuur. Ik kan genieten van het moois wat je daar ziet. Bomen die er al jaren staan en die zoveel geschiedenis hebben meegemaakt. Een vos een specht of een ander prachtig dier wat zomaar voor je langs schiet.

Ik zie daar de schepping in en kan dan intens genieten en volledig tot rust komen.

Ook ben ik veel geweest naar herdenking kerkhoven voor militairen die gesneuveld zijn in de 2 de wereldoorlog, ik voelde me daar altijd enorm bedrukt en ontdekte later dat dit gevoel het zelfde was wat ik gevoeld had wanneer ik op een groepje afliep op het schoolplein. En wist dat het wel weer eens raak kon zijn. Geen angst maar een bepaald gevoel van onmacht om het te stoppen en dat gaf een bedrukt gevoel van verdriet.

Mijn geloof is mijn rode draad in mijn leven, ik heb veel getwijfeld juist door het pesten, maar altijd ben ik weer met God verder gegaan omdat ik voelde dat Hij mij droeg in moeilijke tijden. Mede door mijn geloof heb ik het pesten in mijn leven een plek kunnen geven en voel ik nu de enorme passie om anderen te willen helpen die het moeilijk hebben.

Plaats een reactie